zondag 2 februari 2014

more hairstuff.

Hallo allemaal!



Ik vertelde je twee dagen geleden over het knippen van mijn haar. Maar hoe zorg je ervoor dat je haren langer en gezonder worden? Vandaag geef ik je 15 tips die ik zelf zo vaak mogelijk probeer toe te passen. Lees je mee?



1. Verminder de hitte op je haar. 

Föhn bijvoorbeeld niet elke keer je haar na het wassen maar laat het natuurlijk drogen. En als je dan toch wilt föhnen, doe het dan op de laagste hittestand. De koude stand is uiteindelijk nog het beste.



2. Bescherm je haar

Wanneer je tangen gebruikt, zorg dan dat je je haren eerst beschermt met een heat spray. Zo trekt de hitte niet zo hard in op je haar.



3. Knip je haar

Dat je haar sneller zou groeien als je het laat knippen is natuurlijk onzin. Haar groeit namelijk uit je hoofd en niet uit de punten. Toch is het beter om je punten elke drie à vier maanden te laten knippen. Dat lijkt misschien tegenstrijdig, omdat je je haren wil laten groeien, maar dode haarpunten die doorsplijten zorgen ervoor dat je haar afbreekt en dunner wordt. We willen namelijk niet gewoon lang haar, we willen ook mooi, verzorgd en gezond haar.




4. Voed je haar

Je kan je haren ook behandelen met olie massages. Elke hoofdmassage stimuleert de haargroei. Zowel jojoba-olie als kokosolie als olijfolie werkt hiervoor. Je kan producten in de winkel kopen met deze ingrediënten in, maar het zelf maken is effectiever. Gewoon opwarmen in de microgolf en inmasseren. Dan eventjes laten zitten en uitwassen. Je haar wordt namelijk supervettig natuurlijk door de olie. Je haar zal dikker, zachter en langer worden.



5. Experimenteer met je haar

Er zijn ook wat gekke middeltjes die al dan niet fabeltjes zijn. Zo wordt er gezegd dat wanneer je eiwit in je haar aanbrengt, het sneller zal groeien. Bier zou ervoor zorgen dat je haar zachter wordt. Water waarmee je aardappelen hebt gekookt gebruiken om je haren te wassen zou hetzelfde effect hebben. Of het klopt? Je mag het altijd eens proberen en me laten weten maar persoonlijk ben ik niet van plan eieren en bier in mijn haar te smeren.




6. Drink voor je haar

De beste tip voor heel je lichaam; veel water drinken. Voldoende gehydrateerd blijven zorgt voor een betere huid, betere vertering en ook sterkere haren. Het is ook effectief zo dat droog haar bestreden kan worden door genoeg te drinken.




7. Kam je haar

Gebruik milde borstels. Zelf gebruik ik de Tangle Teezer. Ik heb nooit pijn wanneer ik mijn haar borstel, tenzij ik kapotte haarpunten heb. De Tangle Teezer kan je gebruiken op nat én droog haar. Niet alle borstels zijn daar geschikt voor. Sommige beschadigen je natte haar waardoor je haren sneller breken en splitten. Het beste blijft om je haar nooit te borstelen wanneer het nat is, om alle kansen op breken te vermijden. Kammen kan echter wel als je heel voorzichtig bent.



8. Eet voor je haar

En wist je dat wat je eet ook invloed heeft op de conditie van je haar? Proteïnen zorgen voor gezonder haar. Denk aan vis, eieren, vers fruit en groenten. Wanneer je fast food eet, zal je haar minder gezond groeien.



9. Gebruik natuurlijke haarproducten

Gebruik minder producten met siliconen in. Zij zorgen misschien voor een gezonde en zachte glans, maar dit is slechts schijn. Op lange termijn zijn ze zelfs slecht voor de conditie van je haar aangezien het zwakker maken. Siliconen zitten echter in zowat alle haarproducten, ook de meest luxueuze, dus je moet even zoeken. In het algemeen is niets beter dan natuurlijke haarproducten, maar deze zullen je vaak niet dezelfde glans geven als de siliconenproducten.



10. Geen conditioner op je hoofdhuid

Doe ook nooit conditioner op je hoofdhuid. Conditioner kan je aanbrengen vanaf de oren naar onder. Hoger zorgt ervoor dat je haar vettig wordt en dat je misschien haarroos krijgt.



11. Was je haar niet dagelijks

Daarnaast is het totaal niet nodig elke dag je haar te wassen. Tenzij je de hele dag hebt gesport of in de modder hebt gerold, zal je haar echt niet zo vuil worden. Alle chemicaliën in de producten beschadigen je haar. Hoe minder hoe beter dus!



12. Doe je haar 's nachts samen

Draag waneer je slaapt een vlecht of staart. Op die manier schuur je niet constant over je haren waardoor ze minder snel breken. Zorg er wel voor dat je het niet te strak maakt. Je krijgt die lelijke lijn in je haar waar de elastiek gezeten heeft en je schuurt weer te hard op je kussen.



13. Gebruik haarelastiekjes zonder metaal of rubber

Gebruik elastiekjes zonder metaal aan. Ook rubberen elastiekjes zijn uit de boze voor gezond haar. Je haar zal blijven steken achter het metaal of het rubber en daardoor zal je haren gaan uittrekken. Je gaat me niet zeggen dat je nog niet gemerkt hebt dat je elke keer zo een tien haren aan het elastiekje hebt zitten.



14. Fertilize je haar

Je kan ook producten als deze gebruiken; Hair Fertilizer. Of ze echt werken? Geen idee. Maar ze bevatten wel oliën die goed zijn voor je haar. Daarnaast masseer je het product in, wat er weer voor zorgt dat je hoofdhuid gestimuleerd wordt. Ikzelf heb deze pot nu bijna opgemaakt. Ik deed het masker op mijn hoofdhuid en kokosvet in de rest van mijn haar. Dan maakte ik een dot en ging zo slapen. Het is natuurlijk wel gezond voor je haar om vet te laten intrekken, dus slecht kan het niet geweest zijn!



15. Bescherm je haar tegen de zon

Ten slotte is het nog belangrijk in de zomer - oh zo ver weg - je haar te beschermen. Net als je huid kan je haar niet heel goed tegen de zon. Gebruik daarom een zonnespray voor je haar of draag een hoed of pet.

Zo. Heel wat tips die je kan gebruiken. Ik doe dit niet allemaal zelf maar ik probeer toch voorzichtig te zijn met je haar. Ik probeer vooral niet te vaak te stijlen. Doe dit 2 maanden en je haar zal er veel beter uitzien.


Hebben jullie nog tips voor lang en gezond haar?


xx Eva


Geen opmerkingen: