zaterdag 24 mei 2014

studeertips.

Hallo allemaal!


Helaas, de blok is voor mij weer begonnen. Tot 26 juni zit ik met mijn neus is de boeken. Ik heb in totaal vier examens met vrij goede spreiding. Te doen dus normaal. Helaas heb ik ook twee vakken uit mijn eerste jaar (ik zit nu in de derde bachelor). Hier moet ik nu dus absoluut op slagen. Hoe overleef ik een maand elke dag bijna non-stop leren? Lees snel verder!




1. Organiseer.

Zorg voor je begint dat al je cursussen in orde zijn. Ze moeten op de juiste volgorde liggen en alles moet bij elkaar zitten, bij voorkeur in een map. We willen geen los slingerende papieren meer nu. Er moet structuur in je cursus zitten, anders kan er ook geen structuur in je hoofd komen. Wat je in je blokperiode ook nog kan doen, is alle informatie die je hebt samen zetten. Zo heb ik voor het vak Geschiedenis van de Hedendaagse Samenleving slides, een handboek en een tijdslijn. Deze heb ik alledrie samen gezet op mijn slides, waardoor ik - tenzij ik iets echt niet begrijp - mijn boek niet meer zou moeten bekijken. Natuurlijk ga ik dit wel nog doen, maar de grote lijnen vind je dan wel in je slides.



2. Plan.

Maak een leerplan. Spreek met jezelf af van hoe laat tot hoe laat jij elke dag wilt leren, wilt pauzeren, wilt eten, enz. Hier mag je ook lief voor jezelf zijn hoor. Vind jij dat je in het weekend een beetje mag uitslapen? Dan slaap je lekker uit! Natuurlijk niet mee overdrijven, want zo is de dag wel snel om. Door een schema op te stellen met je leeruren, zal je ook echt kunnen ontspannen in je pauzes. Ik heb zelf altijd het gevoel wanneer ik even niets doe dat ik weer moet beginnen. En dit is net omdat ik tussen mijn studeren in van alles opzoek en bekijk, wat op dat moment totaal niet relevant is mijn mijn cursusmateriaal. Wanneer je je pauze duidelijk scheidt van je leermomenten, zal je efficiënter kunnen werken en ook meer genieten van je pauzes.

3. Hou je elektronica weg.

Ik laat tijdens het leren mijn iPhone en Macbook altijd beneden. Ik studeer op mijn slaapkamer op de eerste verdieping en wanneer mijn gsm bij me ligt, ga ik al snel 'een keertje' Candy Crush spelen (en we weten allemaal hoe dat eigenlijk gaat) of staan er ineens weer filmpjes op. Niet doen. Je zit langer aan je bureau dan nodig en je kan die filmpjes in je pauzes wel bekijken. Wanneer je je laptop nodig hebt bij het studeren, bijvoorbeeld om powerpoints te bekijken, raad ik een programma aan als SelfControl. Dit is een app voor Macbook maar er zullen ook wel soortgelijke programma's bestaan voor Windows. Je geeft enkele sites in die je voor een bepaalde duur niet meer kan openen. Ik vul altijd YouTube, Facebook en Instagram in. Zo kan ik wel nog op Wikipedia of Google om iets op te zoeken. Het perfecte kenmerk van dit programma is dat je er niet omheen kunt. Geloof me. Ik heb het geprobeerd. Wanneer je het programma verwijderd, zullen de sites nog onbeschikbaar blijven tot je tijd op is.


4. Pomodoro.

De Pomodoro timer is een timer die je zelf kan instellen. Stel je geeft in dat je 60 minuten gaat werken, en daarna 10 minuutjes pauze krijgt. Dan moet je in dat uur ontzettend geconcentreerd werken en je door niks laten afleiden. Na een uur neem je je pauze en daarna doe je weer hetzelfde. Dit is een ontzettend efficiënte manier om te studeren. Je blijft namelijk gefocust en geniet toch van je pauzes. De officiële Pomodorotechniek zegt dat je 25 minuten moet werken om de efficiëntie zo hoog mogelijk te houden. Kan jij je niet langer dan een half uur concentreren? Dan stel je dat in, maar gun je jezelf ook wel kortere pauzes. Kan je best wat langer? Dan doe je langer. Denk er natuurlijk wel aan dat je niet te veel pauzes neemt, want je moet wel genoeg gedaan hebben aan het einde van de dag. Een kookwekker kan dit nog leuker maken! 



5. Slaap voldoende.

Ik ken het zelf maar al te goed. Om elf uur stop je met studeren, je hebt niets aan je avond gehad en wilt nog ontzettend graag een film kijken, met je vriendinnen afspreken of je lief zien. Het gaat hard klinken maar helaas! Dat zijn nu geen prioriteiten. Nu moet je studeren en voldoende slapen zodat je de dag erna weer kan studeren. It's a hard knock life, i know maar als je je tijd beter inplant, zal je 's avonds nog wel voldoende tijd hebben om iets leuks te doen. Zorg er alleszins voor dat je dagelijks minstens acht uur slaapt. Dat is natuurlijk het hele jaar aan te raden, maar tijdens de blokperiode moeten we extra energiek en fit zijn. Sta daarom ook niet te laat op. Als je 's middags kan zeggen 'ik heb al drie hoofdstukken gedaan van de vijf die ik vandaag moet doen', voel je je zonder twijfel ontzettend goed!


6. Eet gezond.

Je eetpatroon kan je energie en concentratievermogen ook beïnvloeden. Zorg daarom dat je niet te veel suikers eet, maar natuurlijk ook niet te weinig en kies voor luchtige tussendoortjes als yoghurt en fruit. Wanneer je veel grove graanproducten, groenten, fruit en melkproducten gebruikt, zal je energie stijgen. Dit is absoluut niet het moment om te gaan lijnen. Nogmaals, je prioriteit zijn je examens, niet je lijn. Drink daarnaast ook absoluut niet te veel in deze periode. Door alcohol worden er sowieso hersencellen afgebroken maar we kennen ook allemaal het gevoel van de dag erna. Misselijk, hoofdpijn, moe, enzovoort. Niet ideaal voor een dagje achter de boeken.


7. Beweeg.

We zitten dag in, dag uit aan ons bureautje en verlaten ons huis nog amper. Daarom is het belangrijk dat we onze ontspanning ook actief beleven. Ga 's avonds sporten, lopen, dansen of fietsen. Plof niet voor de televisie maar maak eens een wandeling met je hond. Hierdoor zullen je hersenen even kunnen genieten van wat frisse lucht en heb je je lichaam nog eens bewogen.

Dat zijn alle tips die ik jullie kan geven. Ik kijk er zelf helemaal niet naar uit maar wat moet, dat moet. En dan kan je er maar het beste van maken! Dit is ook het moment waarop ik jullie vertel dat ik tijdens mijn blok nog maar één artikel per week zal maken. De hele maand juli zullen enkel op zaterdag artikels verschijnen.

Ik wens iedereen in de blok heel veel succes met de examens!! Heb je zelf nog tips? Laat ze achter bij de comments!

xx Eva



Geen opmerkingen: